Skoledu vil fremme matematikglæde

Vi ser matematikglæde som noget, der kan vise sig på mange måder. For nogle handler det om nysgerrighed og lysten til at udforske. For andre opstår den, når elever stiller spørgsmål, prøver sig frem og opdager nye sammenhænge.

Det kan være, når elever føler sig involveret og oplever, at matematikken giver mening. Eller når de glemmer tid og sted, fordi de opdager, at der kan være flere veje til samme resultat – og nogle gange endda flere rigtige svar.

Hvad kendertegner matematikglæde?

Knæk koden

Matematikglæde kan vise sig på mange måder. For nogle handler det om glæden ved at løse en udfordring eller opleve, at et problem falder på plads som et puslespil.

Nysgerrighed og undren

For andre kan det være nysgerrigheden, når man undrer sig over mønstre i naturen, eller oplevelsen af, at matematik gør verden lettere at forstå.

Tryghed og fællesskab

Matematikglæde kan også ligge i et trygt fællesskab, hvor tanker deles, strategier sammenlignes, og hvor fejl ikke står i vejen, men åbner for nye veje til forståelse.

Matematikglæde direkte i indbakken

Vil du følge med i, hvordan Skoledu arbejder for at fremme matematikglæde? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få én gang om måneden inspiration, idéer og indblik i både matematikglæde og alt det andet, vi brænder for i Skoledu.

En forudsætning for læring

Når elever møder matematik i et trygt rum med plads til nysgerrighed, kreativitet og fordybelse, kan der skabes gode betingelser for læring. Mange oplever, at matematikglæde giver mod til at prøve nyt, lyst til at lære mere og følelsen af, at man kan lykkes.

Hos Skoledu ønsker vi at understøtte de rammer, hvor den slags oplevelser kan opstå – til gavn for både faglig udvikling og trivsel.

  • "Matematikglæde er begejstring, mestring, lyst til at være der og at have oplevelsen af, at det er noget, der er vedrørende det, man skal i gang med. At man er i gang med noget, hvor man egentlig glemmer, at man er i gang med at lære, men at man er i proces og har en følelse af, at det her er noget for mig."

    Anita

    Lærer i Holstebro Kommune

  • "Jeg forbinder matematikglæde med, at man har et rart fællesskab, hvor man ikke er bange for at lave fejl. Og hvor man har lyst til at hjælpe hinanden i matematik frem for at konkurrere mod hinanden."

    Jesper

    Lærer i Aarhus Kommune

  • "Matematikglæde for mig er, når jeg kan se, at børnene har lyst til at arbejde med de ting, vi skal. De opgiver ikke, de får lyst til at komme videre og får en lyst til at forstå, hvad det egentlig er, det handler om."

    Karina

    Lærer i Egedal Kommune

Gratis matematikglæde i 30 dage

Hos Skoledu tror vi på, at matematikglæde skal opleves i praksis – både af lærere og elever. Derfor tilbyder vi en gratis prøveperiode på 30 dage til hele skolen. På den måde kan I selv få indblik i, hvordan Skoledu understøtter nysgerrighed, fællesskab og lysten til at lære matematik.

Redaktionens 5 tips til matematikglæde

Det er én ting at tale om matematikglæde i teorien – men hvordan kan man arbejde med det i praksis? Vores redaktion, der alle er tidligere matematiklærere, deler her fem konkrete tips, du kan bruge i din undervisning:

Når elever tør fejle og eksperimentere, vokser deres nysgerrighed og lyst til at lære.

Lad eleverne opdage, hvordan matematik bruges i hverdagen og uden for klasselokalet.

Glæden kommer, når eleverne opdager, hvordan de tænker sig frem, ikke kun når facit er rigtigt.

Lad eleverne eksperimentere, finde forskellige veje og løsninger, så kreativiteten kommer i spil.

Giv opgaver, hvor elever selv opdager sammenhænge frem for at få dem serveret.